Maciek testuje - Škoda Superb III 2.0 TDI L&K

Parę miesięcy temu Škoda wprowadziła na rynek nową, trzecią już generację swojej flagowej limuzyny jaką jest model Superb. Postanowiłem sprawdzić, czy Superb III jest faktycznie super. Do testu otrzymałem auto z dwulitrowym dieslem w najmocniejszej odmianie 190 KM oraz w najbogatszej możliwej wersji wyposażenia Laurin & Klement. Zapraszam.

Stylistyka

Nowy model Škody Superb mocno różni się od poprzednika. Superb III nie jest już sedano-liftbackiem. Pozbawiono go bowiem genialnego wręcz rozwiązania w postaci klapy bagażnika otwieranej na dwa sposoby (jak w sedanie oraz wraz z tylną szybą). Obecny model stał się po prostu tradycyjnym liftbackiem. Škoda wraz z modelem Octavia III postanowiła zerwać z obłościami i postawiła na ostre, zdecydowane linie. Taka właśnie stylistyka kontynuowana jest także w modelu Superb III. Auto narysowane jest za pomocą zdecydowanych kresek co sprawia ze ma swój styl i charakter. Z przodu Superba III wzrok przykuwają reflektory z podcięciami w ich dolnej części oraz LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie litery "L".

Bok auta określają dwie ostre linie, z których pierwsza poprowadzona jest od końca przednich reflektorów, ponad klamkami drzwi aż do tylnych świateł. Natomiast druga znajduje się w dolnej części drzwi. Tył auta charakteryzują pokaźnych rozmiarów i zachodzące aż na tylną klapę lampy podcięte ku tylnej szybie. Wszystko to sprawia, że Superb III wygląda na auto bardzo solidne, mocno osadzone na ziemi i bardzo mocne.

Superb III
Superb III
Superb III
Superb III
Superb III

Zobacz również: Ford Musang Shelby GT350R - testy w Lommel

Superb III
Superb III

Wnętrze/jakość wykonania

Wnętrze auta w porównaniu do poprzedniego modelu zmieniło się w znacznym stopniu. Zegary z tub przeniosły się do pod jednę ramkę nie tracąc nic ze swojej czytelności. Pomiędzy nimi umieszczono sporych rozmiarów wysokiej rozdzielczości wielofunkcyjny wyświetlacz LCD. To na nim kierowca odczytuje informacje z komputera pokładowego oraz asystentów kierowcy. Na konsoli środkowej umieszczono kombajn multimedialny zawierający duży i wygodny, dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości. Na ekranie tym kierowca widzi informacje z systemu nawigacji, komputera pokładowego, systemu klimatyzacji wnętrza pojazdu czy radia oraz odtwarzacza CD i nośników zewnętrznych. Gdy mowa o nośnikach zewnętrznych. Sloty na dwie kary SD oraz kieszeń odtwarzacza CD umieszczono w schowku przed pasażerem. Schowku, który jest naprawdę sporych rozmiarów, wyłożony miękkim materiałem i chłodzony.

schowek przed pasażerem

Wracając jednak do konsoli centralnej, pod radiem umieszczono panel automatycznej, w wersji L&K — trójstrefowej, klimatyzacji. Poniżej znajduje się dość szeroki tunel centralny i spora ilość przycisków sterujących rożnymi funkcjami auta np. elektrycznym otwieraniem pokrywy bagażnika, zmianą charakterystyki zawieszenia auta (system DCC) czy też uruchamiającymi system automatycznego parkowania i czujki odległości umieszczone w zderzakach.

Warto też wspomnieć o bardzo dobrze wyprofilowanej i grubej kierownicy, z której można obsługiwać zarówno komputer pokładowy jak i telefon czy wielofunkcyjny ekran Maxi-Dot znajdujący się pomiędzy zegarami.

Superb III oferuje kierowcy jak i swoim pasażerom bardzo wygodne fotele oraz tyna kanapę oraz gigantyczną wręcz ilość miejsca wewnątrz kabiny. Miejsca tego jest na tyle dużo, że dwumetrowy kierowca jest w stanie bez problemu zająć miejsce za swoim fotelem na tylnej kanapie.

Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji osobną strefę klimatyzacji oraz własne nawiewy. Mogą oni różnie skorzystać z dobrodziejstwa podgrzewania zewnętrznych miejsc na tylnej kanapie. Pod stopami zaś mają do dyspozycji specjalne podnóżki na których można oprzeć stopy. Jednym słowem limuzyna pełną gębą.

Wnętrze Superba III

Jeśli chodzi o jakość wykonania Superba III i użyte do wykończenia kabiny materiały, to naprawdę nie można Superbowi nic zarzucić. W aucie, nawet podczas jazdy po dziurawych drogach, żaden plastik nie wydaje z siebie niepożądanych odgłosów. Jednocześnie należy podkreślić, że do wykończenia kabiny Superba trzeciej generacji użyto naprawdę wysokiej jakości materiałów. Zarówno góra deski rozdzielczej jak i jej dół oraz konsola centralna, a także parapety drzwiowe, wykonano z miękkiego w dotyku materiału.

Warto wspomnieć o bardzo miłym i ładnie wyglądającym gadżecie jakim są listwy ledowe wkomponowane zarówno w deskę rozdzielczą jak i w panele drzwiowe, których delikatne światło (dostępne są trzy kolory: biały, zielony i niebieski) tworzy w nocy miłą atmosferę we wnętrzu auta.

Listwy LED we wnętrzu
Listwa LED na panelu drzwiowym

Jeśli już mówimy o oświetleniu wnętrza, to należy również wspomnieć o podświetlaniu przestrzeni na nogi zarówno z przodu jak i z tyłu oraz o tym że lampki umieszczone w podsufitce wykonano w technologii LED, co sprawia, ze wsiadając w nocy do wnętrza Superba III doskonale wszystko widać. Natomiast słynny z Superba II parasol, który umieszczony był w tylnych lewych drzwiach, przeniesiono do drzwi przednich oraz rozmnożono. W Superbie III są dwa parasole które umieszczono w drzwiach przednich.

Wnętrze Superba III
Wnętrze Superba III
Obraz z kamery cofania

Bagażnik

W tej konkurencji Skoda Superb III jest w swojej klasie nie do pobicia.
625 litrów równej i foremnej przestrzeni bagażowej. Do tego system siatek oraz haczyki do powieszenia siatek. Wszystko to przyprawione nadwoziem liftback, w którym klapa bagażnika podnosi się wraz z tylną szybą dając fenomenalny dostęp do przestrzeni bagażowej i stawiając Superba III na pierwszym miejscu w swojej klasie jeśli chodzi o przestrzeń bagażową.

Jako ciekawostkę można wspomnieć o latarce LED która w stanie spoczynku stanowi jeną z lampek oświetlającą przestrzeń bagażową. Natomiast po jej wyjęciu z pewnością przyda się np. do wycieczek na grzyby.

Jazda i asystenci kierowcy

Testowane przez mnie auto wyposażone było w dwulitrowy 190-konny silnik Diesla oraz automatyczną, dwusprzęgłową, skrzynię DSG. Taka konfiguracja sprawia, że osiągi Superba III są więcej niż wystarczające. Zresztą wartości 7,7 s od 0 do 100 km/h oraz 235 km/h maksymalnej prędkości świadczą o tym najlepiej.

Superb III prowadzi się naprawdę świetnie. Progresja wspomagania układu kierowniczego dobrana jest bardzo dobrze, co pozwala kierowcy doskonale wyczuć co dzieje się z przednimi kołami. Auto jest bardzo neutralne w prowadzeniu. Podczas jazdy po ciasnych łukach, takich jak np. zjazdy z ekspresówki z prędkością 80 km/h Superb III pozostaje niewzruszony. Nawet ESP nie wkracza do akcji, co świadczy o bardzo dobrym zestrojeniu zawieszenia. Dużą zasługę w tym ma system aktywnego zawieszenia DCC którego charakterystykę można zmieniać w ramach czterech zaprogramowanych programów (Eco, Comfort, Normal i Sport) i jednego indywidualnego. W ustawieniu Sport auto naprawdę się utwardza, a reakcje na gaz oraz ruchy kierownicą zostają wyostrzone. Natomiast w trybie Comfort nawet na dziurawych drogach Superb III pozostaje komfortowy i nie wstrząsa pasażerami.
Koniec końców z jazdy Superbem III zarówno kierowca jak i pasażerowie mogę czerpać frajdę. Kierowca, bo prowadzi samochód który w ustawieniu Sport pozwala poszaleć. Pasażerowie, bo jadą w komfortowych warunkach i mają mnóstwo miejsca i udogodnień.

Jednak w dziale jazda nie sposób nie wspomnieć o wszystkich asystentach jakie ma do dyspozycji kierowca. A jest ich trochę.

System monitorujący auta znajdujące się w martwym polu lusterek, poprzez zapalenie specjalnych diod znajdujących się w lusterkach. Poprzez Line Assist, czyli system utrzymujący Superba III na pasie pomiędzy liniami, który zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Wyposażenie Superba III obejmuje także aktywny tempomat, który utrzymuje zaprogramowana prędkość i odległość od poprzedzającego auta. Potrafi sam zahamować tak aby utrzymać zaprogramowany dystans, a gdy zmienimy pas ruchu aby wyprzedzić wolniej jadące auto, Superb III sam przyspieszy do zaprogramowanej wcześniej prędkości. Kierowca do dyspozycji ma również system Park Assist potrafiący zaparkować Superba zarówno w kopertę jak i prostopadle tyłem.

Do tego wszystkiego dochodzi moim zdaniem najlepszy z asystentów kierowcy, czyli maskowanie świateł drogowych. Superb III wyposażony jest w skrętne biksenonowe reflektory z dynamicznym systemem regulującym długość i szerokość wiązki światła (AFL), ale to znamy już Superba II. W Superbie III do tego wszystkiego doszło jeszcze maskowanie świateł drogowych, czyli system który zamienia automatycznie światła z drogowych na mijania, gdyż wjeżdżamy w oświetlony obszar. Natomiast gdy jedziemy w po nieoświetlonej drodze Superb III włącza światła drogowe. Natomiast gdy z naprzeciwka jedzie inne auto lub my dojedziemy do poprzedzającego nas samochodu, system pozostawia włączone światła drogowe "wycinając" niejako obszar w którym znajduje się inne auto, tak aby nie razić jego kierowcy. Czyli poza przestrzenią w której znajduje się inne auto, pozostałą część drogi i jej okolic mamy nadal oświetloną przez światła drogowe. Efekt jest naprawdę niesamowity, a co ważniejsze pozwala widzieć dużo dalej i więcej co wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Superb potrafi też prowadzić się sam. Dzięki aktywnemu tempomatowi i systemowi Line Assist, można puścić kierownicę, a auto będzie jechało — nawet po łukach, samo. Po jakimś czasie na wyświetlaczu pojawi się komunikat "proszę przejąć kierowanie" jeśli kierowca tego nie zrobi, poczuje "strzał" z hamulców. Jeśli nadal nie zareaguje nastąpi powtórny "strzał" z hamulców. A jeśli i to nie zmusi kierowcy do przejęcia kierownicy, auto rozpocznie hamowanie awaryjne odczytując zaistniałą sytuację jako zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy.

Kolejnym elektronicznym gadżetem w który może być wyposażony Superb III jest system automatycznego otwierania bagażnika poprzez machnięcie nogą pod tylnym zderzakiem. Wszystkim którzy sądzą, że jest to tylko zbędny bajer, proponuję zainscenizować następującą sytuację — po zakupach w supermarkecie podchodzimy do auta, aby schować zakupione towary w bagażniku. Niestety obie ręce mamy zajęte przez torby z zakupami. Normalnie musielibyśmy postawić torby na ziemi i dotknąć klamki, aby otworzyć bagażnik. Jednak mając w wyposażeniu system automatycznego otwierania klapy bagażnika wystarczy, że przesuniemy nogą pod tylnym zderzakiem, klapa bagażnika otworzy się sama, a my bez problemu włożymy do środka zakupy.

Podsumowanie

Superb III jest naprawdę super. Auto oferuje ponadprzeciętną przestrzeń w kabinie, olbrzymi bagażnik, świetne wyposażenie i dobrą jakość wykonania. Jego układ zawieszenia pozwala na wiele, a kierowca lubiący czerpać przyjemność z jazdy prowadząc Superba III będzie zadowolony z tego co oferuje zawieszenie i układ kierowniczy tego auta.

No dobrze ale czy to auto ma wady? Pewnie że ma! Lusterka zewnętrzne mogłyby być odrobinę większe. Natomiast na płatach drzwi zamiast sztucznej skóry, czy raczej dermy, która nie bardzo przystaje do klasy auta, powinien znaleźć się materiał lub naturalna skóra. I to chyba tyle wad Superba III. No może jeszcze jedno. Dla maniaków detailingu, takich jak ja, fakt, że auto ma dużo ostrych załamań i krawędzi sprawia że jego mycie jest trudniejsze i bardziej pracochłonne.

Jeśli chodzi o ceny, to Škoda skalkulowała je na bardzo dobrym poziomie. Superb III dostępny jest od 79 500 zł. Najbogatsza wersja Laurin & Klement z silnikiem 2.0 TDI (190 KM) i automatyczną skrzynią DSG to wydatek 147 tys zł. To wszystko pozwala sądzić, że Superb III powtórzy sukces rynkowy jaki był udziałem jego poprzednika, czyli Superba II.

PLUSY
— dobre właściwości jezdne
— bardzo dobre wyposażenie
— dobra jakość wykonania
- świetny system maskowania świateł drogowych
— olbrzymia ilość miejsca w kabinie
— wielki bagażnik z licznymi udogodnieniami
— wygodne fotele

MINUSY
— zbyt małe lusterka zewnętrzne
— nieprzystające do klasy samochodu materiały na obiciach drzwi (derma)

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Ścigając północ - historia Mid Night Club Spontaniczny weekend w Brukseli – wizyta w muzeum Autoworld! Poznaj system Common Rail Mitsubishi ASX 1.6 2WD Intense Navi – test [wideo] Audi A3 Limousine 2.0 TDI Attraction Czy Robert Kubica wpadł w pułapkę M-Sportu? Sprzedaż aut osobowych klientom indywidualnym - wrzesień 2015 V Cars & Coffee Toruń Mitsubishi Outlander 2016 - pierwsza jazda Małym miejskim autem… w trasę! Test Opla Corsy w drodze do Gliwic Polski Bus - wylęgarnia zarazków na kółkach, czy komfortowy i tani środek transportu? Nissan GT-R PromoChromo Rodzaje napędów hybrydowych Volkswagen przyłapany na oszustwie – są tacy, którzy się z tego cieszą! 66. IAA Frankfurt 2015 - relacja IAA Frankfurt 2015 - czas premier WueSKa wraca, produkcja w Świdniku Co jest z tymi francuskimi samochodami? Anglik w Polsce Hyundai i40 1.7 CRDi Business Jak rowerzyści mogą (nie)świadomie irytować kierowców? Nowe zadania dla straży miejskich – budowanie dobrych nawyków u kierowców Janusz w VW Passacie B5 w Łebie To prawda, niektóre fotoradary wracają do magazynów, lecz nie otwierajcie jeszcze szampana

Popularne w tym tygodniu:

Renault Clio R.S. 220 Trophy – test [wideo]